Hakan ErkanKöşe YazılarıDijitalleşen dünyada şirketler için yeni para birimi artık veri

9 Eylül 201916
https://www.isteteknoloji.com.tr/wp-content/uploads/2019/06/hakan-erkan-profil.jpg

Her zamankinden daha fazla ve karmaşık olan dijital veri, hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline geldi. Bireyler olarak masa üstünde, tabletlerde veya akıllı telefonlarda ürettiğimiz verilerden tutun, IoT altyapıları tarafından üretilen verilere kadar sınırlandıramayacağımız sayıda veri çeşidi, şirketlerin iş yapış şeklini doğrudan etkiliyor. Dijitalleşen dünyada şirketler için yeni para birimi artık veri olmaya başlamışken, en karlı yatırım kararı ise bu para birimini işe yarar ve kullanılabilir hale getirmek için, daha fazla insan kaynağı ve teknolojiye yatırım yapmak. 

Doğru insan kaynağı ve standartları belirlenmiş, yani kişisel verileri koruma hassasiyeti ile kurulmuş  teknoloji altyapıları sayesinde, müşterilerden toplanan veri, doğru işlenip yorumlandığında şirketler müşterisini çok daha iyi tanıyor. Bu sayede müşterisine hizmet kalitesini artırmaya, yeni ürün ve servis stratejisi geliştirmeye, müşteriye doğru anda temas etmeye yön verecek katma değerli yaklaşımlara sahip oluyor.

Şirketler ürününü tüketici ile buluşturduğu kanallardaki iletişimini eğer kişiye özel bir teklif ile sunamıyorsa, artık tüketicinin ilgisini çekemiyor, satışa dönüştüremiyor.

Konu kişiselleştirme olduğunda ise şirketlerin elindeki en önemli güç “kullanıcı verisi”. Bugün herhangi bir kişiye en beğendiği markayı ya da en başarılı bulduğu şirketleri sorduğunuzda, karşınıza teknolojiyi ve büyük veri trendini çok önceden yakalamış şirketler çıkar. 

Dünyadaki veriyi kullanma trendlerine baktığınızda ise veri zenginleştirme ve şirketlerin yaptığı veri iş birliktelikleri, firmaların rekabette bir adım öne çıkmasını sağlıyor. Veri yorumlama ve üçüncü partilerle zenginleştirme konusunda Acxiom ve Stirista’nın yaptığı çalışmalarda, işletme verilerini üçüncü parti verileriyle zenginleştirerek (ödeme verisi, operatör verisi, lokasyon verisi gibi…) sıradan bir pazarlama kampanyasının dönüşünü yüzde 30’a kadar arttırdığını görüyoruz.

Dış veriden değer yaratma alanındaki hakimiyet ise yavaş yavaş telekomünikasyon şirketlerinin eline geçiyor. Bunun ana nedenlerinden biri ise şirketlerin beyana dayalı olarak topladıkları verilerin ihtiyaçları karşılamaması. Mobil operatörlerin sahip olduğu veri ise sürekli güncel ve dinamik. Bu yüzden şirketlerin ihtiyaçlarını karşılayacak içeriğe sahip. Operatörlerin dünyada en dinamik ve zengin veriyi üreten ve işleyen şirketler olmaları sebebiyle, Big Data işinin katalizörü olmaları doğal bir sonuç.

Dünyaya baktığımızda Telco verilerinin, doğru şekilde kullanılan çok az sayıda operatör örneğini görebiliriz. Bu operatörler, kurdukları veri danışmanlığı ekipleriyle, big data platformları üzerinden kurumsal müşterilerin verilerini anonim biçimde üçüncü parti verilerle harmanlayarak kitle analizi, reklam planlaması, rota planlaması, kredi risk skorlama, yeni müşteri kazanımı ve kaybı, dijital davranış eğilim hesaplaması gibi rapor ve analizler sunuyor. 

Türkiye pazarına baktığımızda ise Turkcell olarak uzun yıllardır bu alandaki teknoloji ve insan kaynağı yatırımlarımız sayesinde Türkiye’deki özel sektördeki en büyük veri tabanına ve bu veriyi işleyebilecek analitik yetkinliklere sahip olduğumuzu söyleyebiliriz. 

Turkcell geliştirmiş olduğu bireysel ve kurumsal servisler vasıtasıyla birçok veri çeşitliliğine sahibiz ve bu veriden de anlamlı sonuçlar çıkarma anlamında rakiplerine göre Telco verisini kullanıp yorumlayabilme yeteneklerimiz aracılığıyla müşterilerimize de bu yetkinliği bir veri danışmanlığı perspektifinden aktarıyoruz. Kurduğumuz yapay zekâ tabanlı sistemler sayesinde veriyi elde etme, zenginleştirme ve saklama başlıklarında şirket problemlerine ve çalışmalarına değer yaratacak hale çeviriyoruz.

Tüm bunları yaparken kişisel verilerin korunması, saklanması ve güvenliği konusundaki hassasiyetimiz ve regülasyonlara uygun kurguladığımız teknik ürün ve servis mimarimiz sayesinde ise sektörde verisini kullanarak farklı firmalara katma değer yaratan diğer şirketlerden ayrışıyoruz.

Bugün kurumsal müşterimizin sektörü ve yaptığı iş ne olursa olsun karşılaştıkları süreç iyileştirme, operasyonel verimlilik, pazarlama ve reklam ihtiyaçlarını yönetme, müşterisini tanıma, maliyetleri azaltma gibi ana iş problemlerinin her biri için özel geliştirebildiğimiz analitik modeller ve bu modelleri besleyecek zengin bir veri havuzumuz var. 

Önümüzdeki dönemde de teknolojiyi, bireysel müşterimizi ve ülke çıkarlarımızı da ön planda tutarak Veri Merkezi Yatırımlarımız ve Siber Güvenlik hassasiyetlerimiz sayesinde bizim, müşterilerimizin ve en önemlisi ülkemizin sahip olduğu veriyi saklıyoruz. Veriden değer yaratma motivasyonumuzla müşterilerimize İş Analitiği, Veri Danışmanlığı, Veriden İç görü çıkarma konularında hizmet etmeye daha fazla odaklanacağız.