Köşe YazılarıTunç Altınbaş

2019’un Dijital Trendleri

0

Herhangi bir dijital trendden bahsetmeden önce dijital dönüşümün yalnızca teknolojik bir değişim değil, teknoloji, iş ve insanlarla en iyi denge noktasındaki organizasyonel bir değişim olması gerektiğinin altını çizmemiz gerekiyor.

Trend 1.

5G sabitten 5G mobile geçiş:

Her yerde 5G’yi duymaya, görmeye başlayacağımız bir noktadayız. 2018, globalde sabit 5G uygulamalarının konuşulduğu, hareketlendiği ve kısmen görüldüğü bir yıl iken, 2019’da 5G mobili, 5G’nin sektör ve kurumların verimliliğine etkilerini, hayatımızı nasıl değiştireceğini konuşup, daha fazla anlamlandırıp, hissediyor olacağız.

5G’nin hayatlarımıza etkisini hala ‘işte daha hızlı film indirip, izleyeceğiz’in ötesinde tanımlayamayanlar için yazıyorum; 5G bireylerin ve kurumların hayatından donanım satın almayı çıkaran bir etkiye sahip olacak. 5G sayesinde yüksek fiyatlı ev & ofis bilgisayarlarını, pahalı oyun konsollarını, TV’lerinizin önünde duran set-top box’larını satın almak yerine, ilgili servislere kullandığınız kadar süreyle abone olacaksınız. 5G sayesinde en yüksek seviyedeki donanımlara, oyunlara, zengin medyaya anlık sahip olabileceksiniz. Satın alıp unuttuğunuz yerinde eskiyen bilgisayarlarınız artık olmayacak.

Üyelik temelli hizmetleri 5G ateşleyecek ve satın almadan hepimizi vazgeçiren bir altyapıyı sağlayacak.

Trend 2.

Akıllı chatbotlar:

Hepimizin son derece sinir bozucu chatbot deneyimleri olduğunu biliyorum. Fakat iyi haber, doğal dil işleme ve duyarlılık analitiği yolunda büyük adımlar atılmaya devam ediyor – hatta içinde NLP olan işler çıkmak üzere. Tüm hizmet endüstrisini asla hayal etmediğimiz şekillerde değiştirecek. İnsanlar olmadan sağlanabilecek tüm hizmetleri düşünün – fast food hatları, alışveriş hatları, iş arayanlar! Globalde büyük işletmelerin % 40’ı 2019 sonuna kadar benimsemiş ya da benimsenmiş olacak.

Trend 3.

Bağlantılı bulutlar:

Bu konuyu “bulut evlat edinmenin sürekli evrimi ve artan acıları” olarak adlandırabiliriz. ‘Çoklu bulut’ terimi, bulut sohbeti için yeni bir kelime ve bu tek bir şey ifade ediyor: şirketler için önemli olan bütünsel bir deneyimdir. Bulut konusunu tek bir firmaya verip unutmak tüm şirketlerin en çok istediği şeydir, bunu yapabilenlerin terminolojideki karşılığı ise multicloud (çoklu bulut) hizmetleri olmalıdır. Kesintisiz, son derece güvenli, kolay ve düzenli olduktan sonra aldığınız bulut hizmetinin genel, özel veya karma olması hiç fark etmez. Şirket için asıl olan deneyimin ‘seamless’ olmasıdır.

Microsoft ve Oracle bulutları birbirine bağlıyor

Her iki firma da müşterilerine Azure ve Oracle Cloud’a sorunsuz bir şekilde bağlantı sunuyor. Rakip olmalarına rağmen, Oracle Ashburn veri merkezi ve Azure ABD Doğu tesisleri bu aşamada bağlantı için mevcut olan tek kurumlar olsa da her iki şirketin de ek bölgelere genişleme planları söz konusu. İki şirket aynı zamanda Azure ve Oracle Cloud’daki kaynakları yönetmek için birleşik kimlik ve erişim yönetimi sunarken, Oracle’ın JD Edwards EnterpriseOne ve Hyperion gibi kurumsal uygulamaları Oracle bulutunda çalışan veri tabanlarıyla Azure’da dağıtılabiliyor.

Trend 4.

Veri / Analitik / Makine Öğrenimi / Yapay Zekâ

Son veriler, geçtiğimiz yıl dünyanın şimdiye kadar ürettiği tüm verilerinin % 90’ını oluşturduğumuzu gösteriyor. Aynı araştırma bu verilerin yalnızca % 1’ini etkin bir şekilde kullanabildiğimizi gösteriyor. Yani iş veri üretmek değil veriyi anlamlandırmak. Verilerin anlamlı iş analitiğine dönüştürülmesinde pazar liderliğini gösteren Microsoft, Turkcell, SAP, SAS, ve Salesforce gibi birçok şirket ile birlikte verinin gücünün farkına varması için yapılması gereken çok şey var.

Makine öğrenimini artırabilen gelişmiş işlem gücüyle, dijital liderlerin tüm verilerinden daha fazlasını elde etmeye yatırım yaptığını göreceğiz ve bu sayede % 1’lik rakamın 2020’ye kadar % 3-4’lere çıkabileceği ön görülüyor.

Tunç Altınbaş, MBA

Comments

Comments are closed.

Login/Sign up