Röportajlar“Başarı hikayeleri için büyük düşünen girişimciler şart!”

Girişimciler için yol gösterici olacak söyleşimizde Arda Kutsal merak edilenleri yanıtladı...
24 Ocak 20211791

“Başarı hikayeleri için büyük düşünen girişimcilere ihtiyacımız var.” diyen Webrazzi Kurucusu Arda Kutsal, bu hikayeler arttıkça yatırımcı ilgisinin de artacağını ve Türkiye’deki teknoloji girişimlerinin daha da çoğalacağını söylüyor.

Arda Kutsal, dünyadaki teknolojik gelişmelerin ve girişimlerin haberini paylaşma amacıyla 2006 yılında teknoloji blogu Webrazzi’yi kurdu. Girişimlere dair haberleriyle birçok yatırımcı ve start-up’ın bir araya gelmesinde aracı olan Webrazzi, aynı zamanda çeşitli konferanslar düzenleyerek dünyadaki teknolojik gelişmeleri ilgilileriyle de buluşturuyor. Girişimciler için yol gösterici olacak söyleşimizde Arda Kutsal merak edilenleri yanıtladı…

Arda Bey, öncelikle sizi biraz tanımak istiyoruz. Nasıl başladı Webrazzi serüveni?

Çok küçük yaşlarda yazılım geliştirmeye başlayan ama hep girişimci ruhlu olan biriydim. Endüstri mühendisliği üzerine MBA yaptım ve bilgi işlemle başlayıp yatırım şirketinde son bulan sadece 4 senelik kurumsal bir tecrübem oldu. Bu süre zarfında kişisel blogum vardı ve bir noktadan sonra teknoloji ve internet sektörüyle ilgili yazılarımı farklı bir marka altında yazmaya karar verip Ağustos 2006’da bir gecede Webrazzi’yi kurdum. Bir yıl kadar hem kurumsal işim hem Webrazzi birlikte devam ettiler, bir senenin sonunda da Webrazzi’yi şirketleştirip yoluma devam ettim.

Webrazzi’yi büyük bir şirket noktasına getiren ve bu denli önemli başarıya ulaştıran etkenler neler oldu?

Samimi, güvenilir ve etik kuralları olan bir şirketiz. Kurulduğunda tek başımayken de öyleydi, bugün de hala değişmedi. Türkiye’de o dönemlerde yapılmayan tarzda konferanslar yaptık, haber dilimiz de yine klasik basın dilinin dışındaydı. Bu sebeple de Webrazzi’nin kendine has çok değerli bir kitlesi oluştu, hala da büyümeye devam ediyor. Klasik bir medya şirketi olmamamız, aslında bir teknoloji şirketinin medya ayağı gibi çalışıyor olmamız da bence sürekli gelişmemizi ve dünyadaki Webrazzi benzeri şirketlerin de ötesinde ürünler ile işlerimizi yönetmemizi sağlıyor. Haliyle bu da global anlamda rekabet avantajı sağlıyor.

Webrazzi bir bakıma girişimcileri ve yatırımcıları bir araya getiriyor. Bu kapsamda; bugüne kadar bu misyonla sektöre neler kazandırdınız?

Biz yatırımcı ya da girişimcileri buluşturmayı bir hizmet olarak sağlamıyoruz. Belki bu samimiyet ve şeffaflık sebebiyle Türkiye’de gerçekleşen satın alma ya da yatırımların çoğunda Webrazzi’nin direkt ya da indirekt etkisi oluyor. Haberlerimizde bir girişimi incelediğimizde, yatırımcılar bizi arayıp ya da direkt kendileri ulaşıp görüşüyorlar, benzer şekilde dünyadan Türkiye’ye bakan yabancı yatırımcıların çoğunlukla ilk adresi Webrazzi oluyor. Mutlaka ya yüz yüze ya da online olarak görüşme yapıp sektör hakkında bilgi istiyorlar. Bu yıllardır hiç değişmedi.

Diğer taraftan elbette her yıl binlerce kişinin katıldığı konferanslar yapıyoruz. Bu konferanslarda hem girişimler hem yatırımcılar hem de özel sektörden değerli isimler yer alıyor. Sadece girişimci-yatırımcı değil, girişimlerin kurumsal müşteri ya da iş ortaklarıyla buluşmasında da önemli katkılarımız oluyor ve bundan çok mutluyuz. Zaten varoluş sebebimiz de Türkiye’yi teknoloji alanında dünyadaki önemli merkezler arasında saydırmayı başarmak.

İçinde bulunduğumuz pandemi dönemi, daha önce karşılaştığımız kriz ortamlarından çok daha farklı bir süreç. Pandemi sizin tarafınızda neleri değiştirdi?

Krizlerin, ne olursa olsun çevik şirketlere zararı daha az oluyor. Hatta farklı fırsatları değerlendirebilmelerine olanak sağlıyor. Bu yönde girişim dünyası oldukça çevik bir yapıda.

Webrazzi için konuşacak olursak 20 kişilik ekibimizle hem kendi teknolojilerimizi geliştiriyoruz hem de bu teknolojileri kimi zaman başka şirketlerin kullanımına sunuyoruz. Bu sebeple de Webrazzi’yi bir teknoloji şirketinin medya ayağı olarak görüyoruz. Pandemi döneminden önce üzerinde çalıştığımız bazı teknolojileri bu dönemde çok hızlı şekilde operasyonumuza entegre ettik. Bu sayede evde kaldığımız günlerde fiziksel konferanslarımızı zaman kaybetmeden online’a taşıyıp, herkesin bildiği Webrazzi konferanslarını online olarak devam ettirmeyi başardık.

Zaten işlerimizi sürekli online araçları kullanarak yönettiğimiz için evden çalışma döneminde verimliliğimiz düşmedi hatta tam tersine arttı diyebilirim. Bunu fark ettiğimizde de bundan sonrası için de hibrit bir modelde çalışmaya devam etme kararı aldık. Bu sebeple de bu sene yaz aylarında yeni ofisimize taşındık. Eski ofisimizden farklı olarak daha az sabit masa kullandık ve ortak çalışma masası konseptine geçtik. Haliyle bu sayede ofis alanımızı da küçültmüş olduk ama eskiye göre çok daha verimli ve keyifli çalıştığımızı söyleyebilirim.

Pandemi dönemi herkes için olduğu gibi bizim için de ciddi bir kriz yönetimi gerektirdi ve Webrazzi’nin bu sınavdan başarıyla ve güçlenerek çıktığını düşünüyorum. Türkiye’de teknoloji ve internet alanında hizmet veren birçok girişimin de yine bu dönemde başarılı bir şekilde çıktığını gözlemliyorum.

Yıllardır dijitalleşemeyen geleneksel şirketlerin bu dönemde dijital dönüşüme canla başla sarılmış olmasını da Türkiye girişim ekosistemi için çok değerli ve önemli görüyorum. Bu sayede hem sektörün önümüzdeki dönemlerdeki büyümesine tanık olacağız hem de bu büyüme yabancı yatırımcıyı beraberinde getirecektir. 2021’den başlayarak özellikle 2022’den sonra Türkiye’de girişim ekosisteminin nasıl büyüyeceğini ve dünyada nasıl ses getireceğini de hep birlikte göreceğiz.

Girişimcilik konusunda Türkiye’nin hangi noktalarda mesafe katetmesi gerekiyor? İlerleyen dönemde bir değişim öngörünüz var mı?

Türkiye’nin başarı hikayelerine ihtiyacı var. Başarı hikayeleri için de büyük düşünen girişimcilere ihtiyacımız var. Eğer başarı hikayelerimizin sayısı artarsa, sektöre yatırımcı ilgisi de artacaktır. Bu da Türkiye’de teknoloji girişimlerinin ve bu alandaki yatırımların sayısını yükseltecektir.

2021 yılından başlayarak Türkiye’de teknoloji girişimlerinin daha dikkat çekici olacaklarını, başarılı girişimlerin sayısının artacağını ve 2022 yılından itibaren de özellikle yabancı yatırımcı ilgisinin artacağını düşünüyorum. 2022-2023 yıllarının, geçmişte 2011-2012 yıllarında tecrübe ettiğimiz sektörün altın dönemi bize tekrar yaşatacağına inanıyorum.

Etkinliklerinizde yatırımcılarla buluşan girişimlerden ciddi yatırım alan örnekler oldu mu?

Çok oldu tabii ki… Türkiye’de bizim sektörümüzde duyduğunuz yatırım ya da satın almaların yüzde 85 hatta belki 90 civarı Webrazzi’nin direkt ya da indirekt etkisiyle gerçekleşiyor. Konferanslarımızda tanışan ya da bizim tanıştırdığımız girişimcilerle yatırımcılar ya da Webrazzi haberlerinin etkisiyle girişimciye ulaşan yatırımcılar şeklinde düşünebilirsiniz. Webrazzi’de çıkan bir haber sonrasında yatırımcıların bizleri arayıp haberde sözü geçen girişimle tanıştırmamızı istemesine artık alıştık. Tahmin edersiniz ki bu bizim profesyonel olarak sağladığımız bir hizmet ya da danışmanlık da değil.

Diğer taraftan, konuyu sadece bizim konferanslarımızda buluşan yatırımcı-girişimci gibi de görmemek lazım. Webrazzi konferanslarında yer alan, katılan ya da haberlerine konu olan girişimlerin müşteri kazanımında da Webrazzi’nin büyük etkisi oluyor. Potansiyel müşteriler bir Webrazzi kanalından tanıdığı girişime ulaşabiliyor ya da özellikle görünürlük etkisi de yüksek olduğu için yaptıkları aramalarda aradıkları çözümle ilgili Webrazzi haberlerine denk geliyorlar.

Kısacası Webrazzi olarak girişimlere ve sektöre değer katabildiğimiz için mutluyuz ki zaten varoluş amacımız da başından beri buydu…

Türkiye’de özellikle bu dönemde hangi alanlarda fırsatlar var? Girişimciler sizce hangi alanlara yönelmeli?

Tam olarak hangi alanda hangi teknolojiyle ya da hangi sektörleri hedefleyerek iş yaptıklarının bence çok büyük önemi yok. Büyük düşünsünler, sınırları aşsınlar… Girişimlerini hayata geçirirken dünyadaki potansiyeli düşünsünler, “Türkiye çok büyük bize yeter” demesinler. Evet Türkiye çok büyük ama özellikle yabancı yatırımcı ilgisini Türkiye’ye çekebilmek için girişimlerimizin yerel pazarlara değil, küresel ölçekte iş yapıyor olması önemli.

Bunun dışında elbette son dönemlerde yapay zekâ, biyoteknoloji, fintech konuları yükselişte. Bu saydığım alanlarda Türkiye’de yetenekli geliştiriciler de var. Ama bunlarla limitli kalmaya gerek yok. SaaS (Software as a Service) alanında da dünyaya hizmet ihracatımızı artırabilecek, girişimciler için de değerli olabilecek çok fırsat var.

Bu kadar belirsiz bir ortamın içinde başarılı bir profesyonel olarak 2021 planlamasının belli olduğunu düşünüyoruz. Neler var ajandanızda?

Yılın ilk yarısında pandemi etkisinin devam edeceğini göz önüne alarak konferanslarımızı online gerçekleştirmeye devam edeceğiz, ancak yılın ikinci yarısından itibaren yüz yüze konferanslarımıza başlayacağız. Sanırım Webrazzi tarafından en merak edilen konu budur diye düşünüyorum. Ancak 2021 yılı planlarımızda bizim için çok daha önemli bir konu var. 2018 yılında ufak adımlarla başlattığımız yurtdışına açılma planımızı, bu yıl hızlandırıyoruz.

2021 yılını sözünü ettiğim altın yıllar olan 2022-2023’e hazırlık olarak görüyoruz. Bu sebeple de hem kendi geliştirdiğimiz teknolojilerimizi hem de yurtdışı açılımımızı bu yıl içinde önemli bir noktaya taşımakta kararlıyız.

İlgili Haberler