Röportajlar“Techfin, dijital iş servisleri ve dijital servislerde katettiğimiz mesafe 2021’de avantajımız olacak!”

2020 hedeflerini yakalamanın mutluluğunu yaşayan Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan, gelecek dönem hedeflerine dair önemli bilgiler paylaştı.
11 Ocak 20212374

2021 yılında artan iş hacmine bağlı olarak Türkiye için istihdam sağlamaya devam edeceklerini vurgulayan Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan, “2019’da belirlediğimiz üç stratejik odak alanımız olan techfin, dijital iş servisleri ve dijital servislerde şimdiye kadar oldukça büyük mesafe katetmiş olmamız, 2021 yılı hedefleri için bize büyük bir avantaj sağlıyor.” diyor.

Türkiye’ye 26 yıldır en fazla yatırım yapan ve istihdam üreten şirketlerden biri olan Turkcell, pandemiye rağmen 2020 yılında da birçok projeye ve başarıya imza attı. Bir teknoloji şirketi olmanın avantajı olarak da bu istikrarlı büyümenin arkasında dijitalleşme yer aldı. 2020’de yatırımları 9 milyar TL’ye ulaşan dünyanın ilk dijital operatörü Turkcell, hem kurumsal hem de bireysel çözümlere dair 2021 yılı için de güçlü hedefler belirledi. Tüm bunların detaylarını birinci ağızdan dinlemek üzere Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan ile dijital iş servislerinden 5G’ye kadar kapsamlı bir sohbet gerçekleştirdik. 2020 hedeflerini yakalamanın mutluluğunu yaşayan Erkan, gelecek dönem hedeflerine dair önemli bilgiler paylaştı.

“Turkcell tüm alanlarda güçlü bir şekilde büyüdü”

Pek çok sektör ve hizmet alanı için 2020 yılı, pandeminin gölgesinde geçti. Pandemi sürecinin zorlu koşullarına rağmen, Turkcell Grubu ise 2020’yi önemli başarılara imza atarak tamamlıyor. 2020 yılını değerlendiren Turkcell Genel Müdürü Murat Erkan, Turkcell’in yıl genelinde tüm alanlarda güçlü büyüme gösterdiğini belirterek şu verileri paylaşıyor:

“Üçüncü çeyrekte konsolide bazda toplam gelirlerimizi geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 16,1 artışla 7,6 milyar TL’ye çıkarttık. Üçüncü çeyrekte grup bazında FAVÖK’ümüz 3,4 milyar TL’ye ulaştı, FAVÖK marjımız ise 1,3 puan artışla yüzde 44,4 olarak gerçekleşti. Yılın ilk 9 ayında net faturalı müşteri sayımızı 1,1 milyon artırdık, böylece geçen yıl koyduğumuz her yıl 1 milyon faturalı müşteri hedefimizi yıl bitmeden geçtik.”

“Stratejik olarak belirlediğimiz üç odak alanımızda bu yıl da büyümeye devam ettik. Dijital servislerimiz, inovatif özellikleriyle öne çıkan yeni çözümleri sayesinde üçüncü çeyrekte tekil gelir bazında yıldan yıla yüzde 28 büyüdü. Pandemi sürecinde temassız ödeme alışkanlığının yaygınlaşması ile birlikte techfin platformumuz Paycell’in aktif kullanıcı sayısı üçüncü çeyrekte 4,6 milyona çıkarken, toplam işlem hacmi de 2,2 milyar TL olarak gerçekleşti. Paycell platformumuzun grup dışı gelir büyümesi ise yıllık bazda yüzde 85’lik artış gösterdi. Dijital dönüşüm hizmeti sunan Dijital İş Servisleri’mizin gelirleri de üçüncü çeyrekte yıldan yıla yüzde 40 artış gösterdi.”

“Müşterilerimizin fiber hızında internet ihtiyacına cevap veren inovatif ürünümüz Superbox’ın abone sayısı üçüncü çeyrekte 60 bin artışla 551 bine ulaştı. Sabit işimiz hariç Turkcell Türkiye bireysel satışlarında dijital
kanallarımızın payı da yüzde 12 olarak gerçekleşti. Dijital kanallarımız üzerinden yapılan siparişlerin satışa dönme oranı yıllık bazda 2 katı olurken, aylık ortalama ziyaretçi sayımız ise 28 milyon oldu.”

“Dijital İş Servisleri 2020’nin üçüncü çeyreğinde yıldan yıla yüzde 40 arttı”

“İş Teknolojide, Teknoloji Turkcell’de” söylemiyle kurumsal müşterilerin dijital dönüşümüne Dijital İş Servisleri ile yanıt veren Turkcell, bu yıl güçlü projelere imza attı. Murat Erkan, kamu ve özel sektör ile yapılan bu büyük projelere dair detayları şöyle aktarıyor:

“Kurumsal müşterilerimize uçtan uca dijital dönüşüm hizmeti sunduğumuz Dijital İş Servisleri şirketimizin gelirleri 2020’nin üçüncü çeyreğinde yıldan yıla yüzde 40 artış gösterdi. Şirketlerin dijital dönüşümüne bulut teknolojileri, veri merkezi hizmetleri, siber güvenlik, bilgi teknolojileri ve nesnelerin interneti alanlarında katkı sağlamayı sürdürüyoruz. Dijital İş Servisleri şirketimizle sunduğumuz çözümlerle özel sektör şirketleri ve kamu kuruluşlarının dijital dönüşüm yolculuklarında süreçleri hızlandırıyoruz. Ayrıca veri merkezlerimiz sayesinde aralarında Türkiye’nin en büyük şirketlerinin de olduğu bin 600’den fazla müşterimize veri merkezlerini uzaktan yönetme imkanı sunuyoruz. Pandemi döneminden bu yana teknoloji bilgi birikimimizle geliştirdiğimiz hava kalitesi ve sosyal mesafe ölçümü, mağaza içi müşteri sayımı gibi akıllı çözümlerle risklerin azaltılmasına katkı sunuyor; uzaktan çalışma ve eğitim alanında süreklilik için gerekli alt yapıları sağlıyoruz. Bu süreçte gündemde daha fazla yer alan siber güvenlik konusunda da kurumlara özel danışmanlık hizmeti sunuyoruz.”

“Sağlık sektörünün dijitalleşmesi adına 2017 yılında Yozgat Şehir Hastanesi ile başladığımız süreçte, Kasım ayında açılışı gerçekleşen Tekirdağ Şehir Hastanesi’yle birlikte toplam 7 hastanenin dijital altyapısını Turkcell sağlıyor. 2020’nin üçüncü çeyreğinde kurumlar için sunmaya başladığımız güvenli dijital imza ve dijital evrak çözümlerimiz ile sektörde öncü olmayı sürdürüyoruz.”

“5G’ye geçiş konusunda Türkiye’nin en hazır şirketiyiz”

Murat Erkan, gündemde daha fazla yer tutmaya başlayan 5G konusuna da değiniyor. Yeni yılla birlikte Turkcell’in bu alandaki çalışmalarına dair açıklamalar yapan Erkan, önemli çağrılarda da bulunuyor. “Bu alanda ne kadar hazırlıklı olduğumuzu geliştirdiğimiz ürün ve servislerle her fırsatta gösteriyoruz. Sahip olduğumuz güçlü altyapının 5G’ye geçişimizi kolaylaştıracağına inancım tam.” diyerek sözlerini sürdüren Murat Erkan, 5G’de yerli altyapının önemine değinerek şunları söylüyor:

“Cumhurbaşkanımızın ‘Yerli 5G teknolojisi altyapısını kurmadan 5G’ye geçemeyiz’ şeklindeki açıklamasında da işaret ettiği gibi, 5G ile ilgili yerli teknolojileri geliştirmemiz gerekiyor. Bunu bir misyon olarak kabul edip TÜBİTAK başta olmak üzere yerli ve milli 5G teknolojileri konusunda çalışan gerek üniversitelerimiz gerekse şirketlerimizle birlikte hareket ederek Türkiye’de yerli ve milli bir 5G çözüm ekosisteminin oluşturulmasına destek oluyoruz. Ayrıca Turkcell olarak yerli ve milli baz istasyonu ULAK için toplam verilen 3 bin 400 siparişin 2 bin 900’ünü biz verdik. Bugüne kadar yerli ve milli teknolojilere verdiğimiz desteğin bir sonucu olarak Türkiye’nin en yüksek yerlilik oranına sahip şirketlerden birisiyiz.”

“Pandeminin etkisiyle dijital dönüşümün daha da önem kazandığı bu dönemde Türkiye’nin ciddi bir fiber altyapı yatırımına ihtiyacı var. Ülke genelinde şu anda yaklaşık 250 – 300 bin kilometre uzunluğunda fiber hat bulunuyor; ama bu yeterli değil. Bunu yaklaşık 1 milyon kilometreye çıkarmamız lazım. Yaptığımız hesaplamalara göre, 5G’ye geçiş için gerekli olan fiber yatırımını her şirket ayrı ayrı yaparsa yaklaşık 15-16 milyar dolarlık bir maliyet ortaya çıkıyor. Ancak hep birlikte ortak yaptığımız takdirde bunu yaklaşık 3-4 milyar dolara çözebiliriz. Bu vesileyle ortak altyapı inşası konusunda her zaman yaptığımız çağrıyı bir kez daha yineliyorum.”

“BiP Meet, hiçbir güvenlik açığına yer vermiyor”

Turkcell pandemi döneminde, uzaktan toplantı deneyimini bir üst seviyeye taşıyan video konferans uygulaması BiP Meet’i kullanıcılarla buluşturdu. İşletmelerin tercihine göre özelleştirilebilen bu çözümü
Murat Erkan, rakamlarla da destekleyerek şöyle detaylandırıyor:

“Pandemi döneminde dijital servislerimize yönelik talepte de önemli yükselişler yaşandı. Örneğin; iletişim ve yaşam platformumuz BiP’te görüntülü görüşme süresi pandemi sürecinde yüzde 90 artışla 29 milyon dakikalık görüşmeye ulaştı. Bu dönemde popüler hale gelen görüntülü görüşmelerin süresi de yüzde 400 artışla 25 milyon dakikaya çıktı.”

“Pandemi döneminde kullanımı artan video konferans sistemleri, güvenlik açıkları ve veri kayıpları gibi sorunları da gündeme getirdi. Turkcell olarak tüm bu endişelerin önüne geçebilmek adına güvenli bir alternatif olarak BiP Meet’i geliştirdik. Uzaktan toplantı deneyimini gelişmiş dijital konferans çözümü ile şimdi yepyeni bir boyuta taşıyan BiP Meet, kullanıcılarına hızlı ve güvenli biçimde uzaktan toplantılar yapabilme imkânı sunuyor. BiP Meet, kullanıcı verilerinin yurtiçinde kalması amacıyla Turkcell veri merkezlerinin yüksek güvenlikli altyapısını kullanıyor.”

“BiP Meet’i hem bireysel hem de kurumsal ihtiyaçlar için kullanılabilecek şekilde tasarladık ve geliştirdik. Kurumsal kullanıcıların ihtiyaçlarına göre şirket içi sunucularına da kurulabilen BiP Meet, hiçbir güvenlik açığına yer vermiyor. Kurumlar tercihlerine göre isterlerse verilerini Turkcell Bulut’ta tutabiliyor, isterlerse de On Premise diye adlandırdığımız şirket sunucularına da kurulum yaparak bu çözümden yararlanabiliyorlar.

“2021’de BiP Meet’i dönemin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak özellikle eğitim alanında daha etkin hale getirmek için çalışmalarımız sürüyor. Platforma ekleyeceğimiz özellikler sayesinde öğrenciler ve öğretmenler, uzaktan eğitim sürecinde pek çok işlemi BiP Meet üzerinden gerçekleştirebilecek.”

“Türkiye’nin bir sonraki unicorn adayı Paycell olacak”

Pandemi döneminde video konferans çözümleri gibi dijital ödemeler de ön plana çıktı. Bu bağlamda, Turkcell Genel Müdür Murat Erkan’a techfin alanındaki çalışmaların detaylarını da sorduk. Paycell`i Türkiye’nin en büyük ödeme platformu haline getirmeyi hedeflediklerini vurgulayan Erkan, Türkiye’deki bir sonraki unicorn adayının Paycell olacağını söylüyor ve ekliyor:

“Pandemi döneminde ön plana çıkan ürünlerimizin başında dijital ödeme platformumuz Paycell geldi. Paycell para gönderip alma gibi en temel bankacılık işlemlerinin bile kırsal alanlarda da yapılabilmesine olanak tanıyan bir altyapıya sahip. Yakın gelecekte kimse yanında para taşımayacak. Türkiye bu alanda genç nüfusu ve potansiyeli ile büyük bir fırsat barındırıyor. Hala banka kullanmayan nüfusumuz yüzde 30’larda. Hem günlük yaşamda hem de e-ticaret tarafında ödeme sistemlerinin hızla dijitalleştiğine tanıklık ediyoruz.”

“Pandeminin, techfin devrini en az 10 sene erkene aldığını düşünüyoruz. Dünya çapında temassız ödemeler 2020 yılının ilk çeyreğinde küresel bazda yüzde 40 oranında artış gösterdi. İşte tam bu noktada Paycell yatırımımız çok kıymetli bir yerde duruyor. Paycell ile hedefimiz banka hesabı olsun olmasın, herkesin finansal servislere erişimini sağlayarak hayatı kolaylaştırmak ve Paycell`i Türkiye’nin en büyük ödeme platformu haline getirmek. Bu noktada Türkiye’nin bir sonraki unicorn adayının Paycell olacağı düşüncesindeyim. Önümüzdeki süreçte Paycell kullanımına ilişkin rakamların daha da artacağını öngörüyorum.”

“Artan iş hacmimize bağlı olarak ailemizi büyütmeye ve ülkemiz için istihdam sağlamaya devam edeceğiz”

Murat Erkan’a son olarak yeni yıldaki planlamalarını ve pandeminin devam etmesi durumunda, 2021 hedeflerindeki revizyonlara dair sorumuzu yönelttik. Tüm dünyayı etkileyen pandemi sürecinin yarattığı koşullara rağmen, 2020’de yatırımlarının hız kesmeden devam ettiğini ve 2021 yılı da dahil olmak üzere önümüzdeki 3 senede 16 milyar TL daha yatırım yapmayı planladıklarını paylaşan Erkan, 2021 yılı yol haritalarını aktararak sözlerini tamamlıyor:

“2019’da belirlediğimiz üç stratejik odak alanımız olan techfin, dijital iş servisleri ve dijital servislerde şimdiye kadar oldukça büyük mesafe kaydetmiş olmamız, 2021 yılı hedefleri için bize büyük bir avantaj sağlıyor.”

“Geçen yıl koyduğumuz her yıl 1 milyon yeni faturalı müşteri hedefimiz 2021’de de geçerli olacak. 2021’de dijital servislerdeki büyümenin de süreceğini tahmin ediyoruz. Şirketlerin dijital dönüşümünün 2021’de de artarak devam edecek olmasıyla birlikte, dijital iş servisleri tarafında da büyüme öngörüyoruz. Ayrıca yeni nesil dijital ödeme çözümleri de bizim için büyük fırsatlar barındırıyor. Yaşadığımız hızlı dijitalleşme dönüşümü siber güvenlik konusunda bazı riskleri de beraberinde getiriyor. Bu alan da hem bireylere hem kurumlara sunacağımız yeni çözümlerle katkı sağlamaya devam edeceğiz.”

“Pandemi döneminde işe alım süreçlerinde herhangi bir duraksama yaşamadık. Hatta dijital ürün ve servislere her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyulması iş hacmimizde büyük bir artışa neden oldu. Biz de bunu göz önünde bulundurarak işe alımlarımıza hız kesmeden devam ettik. Halen yurt içi ve yurt dışındaki grup şirketlerimizle birlikte 22 binden fazla kişiye iş imkanı sunuyoruz. 2020 sonu itibarıyla yaklaşık 7 bin kişiye istihdam sağlamış olacağız. 2021 yılında da artan iş hacmimize bağlı olarak ailemizi büyütmeye ve ülkemiz için istihdam sağlamaya devam edeceğiz.”

İlgili Haberler