Röportajlar“5G, perakende alanında yaratıcı bir rekabet oluşturacak!”

"Teknolojiyi kullanırken A101 içinde çekirdek ve yetkin bir ekip tutarak, karar alma mekanizmalarını hızlı bir şekilde çalıştırmayı hedefliyoruz."
10 Eylül 202099

“Hız ve süreklilik, mağazacılık ve tedarik zinciri süreçlerimizin olmazsa olmazı.” diyen A101 CTO’su Orhan Dağlıoğlugil, 5G teknolojisinin kendi alanlarında yaratıcı bir rekabet ortamı oluşturacağını söyledi ve ekledi: Online ve mobil ticarette, müşteri hizmetlerinde, mobil raporlama ve iş zekası kullanımında da fırsatlar oluşacak!

Bilkent Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nden mezun olduktan sonra aynı yerde yüksek lisans eğitimini de tamamlayan A101 CTO’su Orhan Dağlıoğlugil, profesyonel hayata Eczacıbaşı Topluluğu’nda adım attı. Sonraki yıllarda SAP, HP ve Siemens Business Services’ta farklı görevlerde bulunan Dağlıoğlugil, A101’in içinde yer aldığı Turgut Aydın Şirketler Grubu’na 2007 yılında Bilgi Sistemleri ve Tedarik Zinciri Direktörü olarak katıldı. Aydın Örme, English Home ve Memorial Sağlık Grubu’nda 3 yıl görev yaptıktan sonra 2010 yılında A101’de Operasyon Komitesi Üyesi ve CIO olarak görev yapan Orhan Dağlıoğlugil, 500 mağaza ile başlayan bu heyecanlı yolculuğunda hem operasyonda hem de teknoloji alanında sorumluluklar alırken, 2019 yılına kadar 7 bölge, 1.200 mağaza ve pek çok projenin liderliğini üstlendi.

2019 yılından beri A101’de CTO olarak görevine devam eden Dağlıoğlugil ile şirketin dijital dönüşüm vizyonunu, pandemi dönemi ve sonrasını konuşurken, kendisinden 2021 planlarını da dinledik…

Altyapınızın yönetiminde teknolojiyi nasıl kullanıyorsunuz? Özellikle göreviniz itibariyle bu kadar parçalı bir yapıyı koordine etmek zor olsa gerek…

9 bin 500 mağaza, 51 depo ve 55 bin personel ile Türkiye’nin en büyük ve yaygın perakende firmasıyız. Sektörün dinamizmine ilave bu büyüklüğün getirdiği ek zorluklar ve fırsatlar sürekli var. Teknolojiyi kullanırken A101 içinde çekirdek ve yetkin bir ekip tutarak, karar alma mekanizmalarını hızlı bir şekilde çalıştırmayı hedefliyoruz. Alanında başarılı olan uzman firmalar ile çalışıyor, mümkün olduğu kadar hazır uygulama/ürün, dış kaynak kullanımı ve danışmanlık hizmetlerini kullanıyoruz, böylece hem esnek hem de çevik bir organizasyon olmaya çalışıyoruz.

Sektörümüzde ve teknolojideki gelişmeleri yakından takip ediyor, pek çok konuda Türkiye’de ilk veya öncülerden olmaya çalışıyoruz. Bu konuda oldukça başarılı bir ekibiz, ama bunu konuşmayı pek tercih etmiyoruz. Altını çizmek istediğim bir konu da hissedarlarımızın, “Bilgi Teknolojisini” stratejik ve rekabetçi avantaj yaratan öncelikli alan olarak belirlemiş olması. Bu bizim yatırım ve yeni projelerdeki enerjimizi ve cesaretimizi üst seviyede tutuyor.

COVID-19 döneminde süreci nasıl yönettiniz, dijitalleşme noktasında mevcut yatırımlarınızda değişimler oldu mu?

Öncelik olarak çalışan ve müşteri güvenliğini sağlayacak önlemleri ve süreçleri hızla uygulamaya aldık. Çalışma gün ve saatleri değişen mağazalarımızda, oldukça inişli çıkışlı ve içeriği değişen talebi karşılamak için tedarik zinciri ve planlama uygulamalarımızı adapte ettik ve müşterilerimizi mağazalarımızda dolu dolu karşıladık. Ekibimiz, tedarikçilerimiz ve iş ortaklarımız bu süreçte çok yoğun çalıştılar. Dünyadaki örneklere baktığımızda, sadece şirket olarak değil sektör olarak da başarılı olduğumuzu düşünüyorum.

Türkiye’nin en çok noktasında yer alan firma olarak her seviyede yöneticimizin sahada olduğu bir yapımız var, seyahat kısıtları gibi sebeplerle aksayan bu süreçte iyi çalışan iletişim altyapısı, anlık ve periyodik aldığımız veriler ve mobil uygulamalarımız ile hızlı kararlar alabildik. Ayrıca personel ve iş ortaklarımızın verimli ve güvenli çalışması için video toplantı uygulamaları, siber güvenlik yazılımları gibi ek yatırımlar yaptık.

COVID-19 sürecinde teknoloji işinize nasıl yardımcı oldu? Online mağazacılık süreçlerinizdeki değişimleri ve bugün geldiğiniz noktayı merak ediyoruz.

Online mağazacılığa 2018 sonunda Türkiye’de başlayan ilk indirim marketi olduk ve hızla büyüyoruz. COVID-19 sürecinde bu daha da hızlandı, ciddi bir talep artışı yaşadık. Müşterilerimiz bizden bir numaralı teklifimiz olan ucuzluk kadar çeşit de talep ediyorlar. Online mağazacılıkta müşterilerimize İstanbul’daki depomuzdan, mağazalardaki ürünlerimize göre daha çok çeşit içeren bir ürün portföyünü kargo ile yolluyoruz. Online mağazacılığın artışıyla birlikte aylık 11 milyon ziyareti geçerek en çok ziyaret edilen market olduk, bu trafiğin yüzde 83’ü mobil kanaldan geliyor. Aylık ziyaret sayısında e-ticaret sitelerinde ilk yirmide yer alıyoruz.

Bu hizmete ek olarak 2020 yazında hayata geçirmeyi planladığımız ve çok önem verdiğimiz A101 Kapıda uygulamasını; “aynı gün, istenen saat aralığında, en yakın mağazadan adrese soğutuculu araçlarla teslim hizmetini” hızlandırarak Nisan ayında başlattık. Eylül itibariyle 81 ilde bu hizmeti veriyoruz ve çok güzel tepkiler alıyoruz. Pandemi döneminde değişen müşteri alışkanlıkları bu pazarı 2-3 yıl ileri taşıdı, bunun farkında olarak yatırımlara ve ilave hizmetler sunmaya devam edeceğiz.

Pandemi ve sonrasında yeni nesil teknolojilerin dijital süreçlerinizdeki etkileri arttı mı?

Bu artışın olduğunu ve devam edeceğini çok net görüyoruz. Mağazalarda ödeme sürecinde paraya hatta herhangi bir objeye temas edilmek istenmeyen bir dönemde, son iki yıldır yoğun olarak çalıştığımız alternatif ödeme çözümleri müşterilerimize çok yardımcı oldu. Sanal veya fiziksel olarak alabildiğiniz, birden fazla alışverişte harcayabildiğiniz, başkaları ile paylaşbildiğiniz ve tekrar yükleyip kullanabildiğiniz A101 Hediye Kart müthiş bir talep gördü.

Mağazalarımızda tamamladığımız alternatif ödeme yöntemleri ve temassız ödeme altyapısı ile sadece banka ve kredi kartları ile değil BKM Express, FastPay gibi alternatif ödeme sistemleri ile de güvenli alışveriş fırsatı sunduk. İstanbul’da İBB Sosyal kart kullanımı, İBB kart doldurma ve harcama hizmetleri de pandemi sürecinde hızla hayata aldığımız uygulamalar oldu.

Peki Turkcell ile neler yapıyorsunuz, hangi alanlarda Turkcell ekibinin desteklerini alıyorsunuz?

Turkcell ile uzun yıllara dayanan bir iş birliğimiz var, 9 bin 500 mağazamızın iletişim altyapısı ve sahadaki binlerce mobil cihaz Turkcell iletişim altyapısını kullanıyor. Turkcell veri merkezinde pek çok kritik uygulama altyapımız var ve bu 2021 yılında daha da artacak. Paycell uygulamasının mağazalarımızda bir ödeme yöntemi olarak kullanılmaya başlaması çalışmaları son aşamada. İş birliklerimiz bunlarla da sınırlı değil. Turkcell’i stratejik bir iş ortağımız olarak görüyoruz.

Türkiye’de ve dünyada merakla beklenen 5G teknolojisi, perakende sektörü ve sektör özelinde de A101 açısından düşünüldüğünde süreçlerinizi nasıl etkileyecek?

Hız ve süreklilik mağazacılık ve tedarik zinciri süreçlerimizin olmazsa olmazı, 5G teknolojisi bizim alanımızda da yaratıcı bir rekabet ortamı oluşturacak. Takip edemediğimiz veya maliyetlerden dolayı tercih etmediğimiz bazı verileri, IoT projelerini, diğer perakende sektörlerinde uygulanan ama gıda perakendesine henüz gelmemiş bazı uygulamaları hayata geçirme fırsatları olabilecek. Online ve mobil ticarette, müşteri hizmetlerinde, mobil raporlama ve iş zekası kullanımında da fırsatlar oluşacak.

Makine öğrenimi, yapay zeka gibi yenilikçi teknolojileri çok sık konuşuyoruz. Bu noktada; Türkiye’de tamamen insansız mağazaları ne zaman görebileceğiz?

Bu teknolojiler gerçekten çok hızlı gelişiyor ama bunu uygulayabilen uzmanlar o kadar çabuk yetişmiyor, pazarda önemli bir kaynak eksiği var. Amazon Go mağazasından alışveriş yapma fırsatım oldu, güzel bir müşteri deneyimi. Benzerlerini Alibaba gibi firmalarda da görüyoruz. Müşteriler için aslında bu çok yeni bir kavram mı? Kasiyersiz kasalar, mobil cihazdan ürün barkodlarını okutarak self-checkout yapma gibi daha ekonomik uygulamalar mevcut. Hatta gelişen yiyecek ve içecek otomatlarını da unutmamak lazım. Pilot uygulama veya reklam amaçlı tamamen insansız mağazaları yakında görebiliriz ama Türkiye’de yaygınlaşması için süreye ihtiyacımız var diye düşünüyorum.

Dijitalleşmenin Türkiye’deki ani yukarı ivmesi ile birlikte 2021 planlarınız nasıl olacak?

Bu ivme son derece net, biz de takip etme gayreti içindeyiz. Pek çok konuda 3-4 yıllık yol 6 ayda alındı. A101’de dijital dönüşümü 2 yıldır yoğun şekilde planlıyor ve uyguluyoruz, bu hem mağazalarımız hem de online kanallar için geçerli yani müşteriye dokunduğumuz her noktada.

Ticaret Bakanlığı verilerine göre 2020 ilk 6 ay e-ticaretin genel ticarete oranı yüzde 14,2 olarak açıklandı, bu rakam geçen yıl yüzde 8,4 idi. Gıda-süpermarket ise aynı dönemde yüzde 434 arttı. 2021 ve sonrası planlarımızda e-ticaret ve A101 Kapıda çok önemli bir yer tutuyor. Her gün daha fazla dijitalleşen müşteri profilini yaygın fiziksel yapımızla kucaklamak bizim için çok önemli. Bu kararın doğal bir devamı olarak büyük veriyi kullanmak, müşteriye ulaşmak ve verimlilik için makine öğrenimi, yapay zeka ve büyük veri projelerimizi planlıyoruz. Alternatif ödeme sistemleri ile ilgili de yeni projelerimiz var.

İlgili Haberler