RöportajlarTurkcell’in hızlı ve esnek çözüm üretme yaklaşımı ile kendimizi güvende hissediyoruz!

13 Nisan 2020319

Turkcell’in yeni teknolojileri yakından takip eden ve müşterilerine öncü hizmetler sunan kimliğinin, kendilerine yeni çözümler oluşturmada değer yarattığını söyleyen Yıldız Holding Bilgi İşlemleri Başkanı Gül Erol, “Stratejilerimizi yakından izleyen ve uyumlanan, plansız gelişebilen acil istek ve ihtiyaçlarımıza hızlı ve esnek çözümler üretebilen yaklaşımı bizi rahat ve güvende hissettiriyor.” dedi.

Gıda ve perakende sektöründe kuşkusuz devler arasında yerini almış global bir oyuncu Yıldız Holding. Bünyesinde McVities, Godiva gibi büyük markaları barındıran Holding, bugün 130 ülkede 63 bini aşkın çalışanıyla faaliyet gösteriyor. Bu noktada şirketin ihtyaçlarındaki farklılık, Bilgi Teknolojileri’nin de vizyonunu belirleyici bir rol üstleniyor.

Yıldız Holding Bilgi İşlemleri Başkanı Gül Erol bize bu vizyonu, grubun dijital dönüşümüne katkılarını ve gelecek planlarını anlattı…

Yıldız Holding’te yeni bir IT organizasyonu ve operasyonu var şu anda, neler yapıyorsunuz? Bu süreçte dijital dönüşüm tarafında planlarınız neler?

Dijital Dönüşüm ve Bilgi Teknolojileri Fonksiyonu olarak vizyonumuz, grubu dijital dönüşüm yolculuğunda desteklemek, ileriye taşımak ve faaliyet gösterdiği sektörlerde dijital çağın olanaklarını en etkin kullananlar arasında olmalarını sağlamak. Bilgi Teknolojileri ve Dijital Dönüşüm faaliyetlerimizi vizyonumuzu destekler hale getirme sürecindeyiz. Mevcut operasyon modelimizi çevikleştirme çalışmaları yapıyoruz. Hem büyük teknoloji sağlayıcılarının hem de startupların dahil olduğu dış ekosistemle nasıl daha etkin çalışabileceğimizin metodlarına odaklanıyoruz. Ekibimizin beceri ve yetkinliklerini; çevik çalışma, tasarım odaklı düşünme, ileri analitik, kullanıcı deneyimi alanlarında zenginleştirmek için hem akademik eğitimler düzenliyor hem de projeler üzerinde deneyim kazanarak öğrenmelerini destekleyen programlar üzerinde çalışıyoruz.

Dijital dönüşüm, yeni teknolojilerin gelişmesiyle tetiklenen bir sıçrama olsa da özünde önemli bir bakış açısı ve kültür değişimi barındırıyor ve böyle sonuç veriyor. Bu yüzden hem iş hem teknoloji insanlarının eş zamanlı gelişimi aynı zamanda liderlerimizin öncülüğü ve desteği kritik. İş ve teknoloji ekiplerinin problem ve fırsat alanlarını doğru okuyup bu alanlara odaklanması ve doğru teknolojilerle üretilen çözümlerin beklenilen faydaları da sağlayarak grubun geneline yaygınlaştırılmasını planlıyoruz. Müşteriye dokunan süreçlerimiz ve tüm temas noktalarımız, ileri analitik, mobil teknolojiler, optimizasyon, çalışanlarımızın etkinliğini arttırmaya yönelik dijital çalışma ortamı, üretim ve fabrika ortamlarının dijitalleştirilmesi odaklandığımız ana başlıklar.

Koronavirüs salgını ile birlikte operasyonlarınızda değişiklikler oldu mu? Bunun için IT tarafında ne tür önlemler aldınız?

Yıldız Holding olarak faaliyet gösterdiğimiz her ülkede gıda ve perakende sektörlerinde yerel otoritelerin tüm tavsiyelerine uyarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz. İçinde bulunduğumuz bu dönemde, insanların güvenilir gıda ürünlere ulaşması önem taşıyor. Bu sorumluluğun bilincinde fabrikalarımız üretime devam ediyor; üretim, satış, dağıtım ve perakendedeki faaliyetlerimizi sürdürüyoruz.

Bu süreçte işinin uygunluğu çerçevesinde evinden çalışmaya başlayan çalışanlarımızın etkinliğini sağlamak üzere hızlı tedbirler aldık. Uzaktan çalışan arkadaşlarımız tüm sistemlere ve iş uygulamalarına erişiyor ve kullanıyorlar. Bu yeni iş yapış şeklinin çok hızlı bir şekilde uygulamaya alındığı bu günlerde biz de hem yöneticilerimizi hem de çalışanlarımızı proje yönetimi, günlük görev yönetimi, dosya paylaşımı, anlık mesajlaşma, görüntülü konuşma ve toplantı platformlarımızla destekliyoruz. Bilgi güvenliği süreçlerimizin üzerinden geçtik, kontroller yaptık, yakın takibe başladık.

Birçok büyük şirket son birkaç haftadır start-up’lar gibi çalışmaya başladı ve Yıldız Holding çalışanlarının bu sürece oldukça hızlı uyum sağladığını gözlemliyoruz. Bu yeni düzeni çok büyük bir kapsamla, hızlandırılmış bir şekilde hem sistemlerimize hem süreçlerimize, en önemlisi de kültürümüze ve iş yapış şeklimize dahil etme sürecini deneyimliyoruz. Sistemler ve altyapılar boyutunda bulut teknolojilerinin en önemli satış vaatlerinden biri olan ‘ölçeklenebilirlik ve hız’ boyutlarını da gerçekleştirmiş oluyoruz.

Gerek perakende sektörü gerekse Yıldız Holding özelinde düşündüğümüzde saha operasyonlarının önemini biliyoruz. Siz, sahadaki ekipleriniz ile olan iletişim ve yönetim tarafında neler yapıyorsunuz?

Ülker ve diğer markalarımızla ürettiğimiz ürünlerimizi yurtiçi ve yurtdışında merkezi olarak sağladığımız satış gücü otomasyonu ve depo yönetimi servis kulelerimizle destekliyoruz. Böylece bir taraftan operasyonumuzun satış yönetimi (mobil sipariş, satış, iade toplama), stok yönetimi, depo yönetimi, rota yönetimi ve optimizasyonu, müşteri yönetimi, B2B, ana veri yönetimi gibi pek çok temel operasyonel iş akışlarını etkin yönetmesini sağlarken bir taraftan da sahadan topladığımız verileri merkezi veri ambarımızda güncel şirket hedefleri ve geriye dönük olarak trend ve nokta/ bayi/plasiyer satış performans analizleri ile harmanlayarak nokta bazlı günlük sıcak satış hedefleri ve promosyonlar tanımlayacak seviyede kullanabiliyoruz. Böylece yakın takip plasiyerlerimizin ve bayilerimizin performanslarını ölçüp ödüllendirebildiğimiz gibi, operasyonumuzun aksayan noktaları da hızlıca görüp müdahale etmesine, kısaca sahanın nabzını anlık olarak ellerinde tutmalarına imkan sağlıyoruz.

Diğer bir uygulama örneği olarak; Akademi ŞOK Eğitim portalini verebiliriz. Sahadaki 30 bin kadar mağaza ve depo çalışanımız cep telefonlarından erişimle genel duyurular, eğitimler, doğru mağaza uygulamalarının paylaşılması, yarışmalar, ödüller gibi fonksiyonlarla destekleniyor. Böylelikle çalışanların ihtiyaç duydukları eğitim ve gelişim saatlerinin artırılması, e-learning ile daha etkin aktarılacak eğitimlerin bu platformda verilmesi, sonuçlarının değerlendirilmesi, çalışanların kariyer gelişimleri ile uyumlu takibin yapılması ve ortak paylaşımların da desteklenerek sosyal öğrenme sağlanıyor.

Bizim Toptan mağazalarında ve sahada çalışan 2 binden fazla mavi yaka personelimizin işe alım, norm kadro, terfi, transfer, vardiya yönetimi gibi yaklaşık 30 İK sürecinin yönetimini İKON uygulamasıyla hayata geçirdik. OnCampus uygulamasıyla merkez ve sahadaki çalışanlarımızın etkileşimini artırmak, iş birliğini ve iletişimini pekiştirmek, eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için online ve mobil arayüzler ile çalışanlarımıza yepyeni bir platform sunduk. OnCampus ile çalışanlarımız en iyi uygulamalarını, yönetici ziyaretlerini, başarı kutlamalarını anlık olarak paylaşımda bulunabiliyor, diğer mağaza ve saha ekipleriyle yarışmalara katılabiliyor, zorunlu eğitimlerini buradan tamamlayabiliyorlar.

IoT tarafında birtakım süreçleriniz olduğunu biliyoruz, bu noktada 5G ile birlikte bu tür çözümler değişip hızlanır mı, fikrinizi paylaşır mısınız?

5G teknolojisi ile IoT, AI ve VR/AR teknolojilerinin uygulamasında büyük değişimler olacağını tahmin ediyorum. Veri aktarımındaki hızın artışıyla birlikte, yüksek kapasitelerde, gecikme süresi sıfıra yakın daha düşük maliyetli bir iletişim altyapısı içinde olacağız. Bu da bir video ya da uygulamayı hızlı indirmenin çok ötesinde imkanlar sağlayacak.

IoT tarafında daha fazla sensörden gelen daha fazla veri ile daha derin ve gerçek zamanlı analizler yapabileceğimizi düşünüyorum. Bu fabrika ortamlarımız için daha verimli, kalite parametreleri yüksek ve hızlı kararların alınabildiği esnek üretim, perakende iş kolumuz için de görüntü üzerinden pattern recognition (desen tanıma) yapabildiğimiz akıllı depolar, raf ve mağaza takip ortamları olarak tezahür edecek. Bunun yanında fabrikalarımızda AR/VR teknolojilerinin kullanılmasını da yine bu teknolojiler farklı kullanım alanlarına doğru genişletecektir.

Yıldız Holding IT planlamasında yakın gelecekte neler var? Turkcell bu planlamalarınıza ve dönüşüm stratejinize nasıl fayda sağlıyor?

IT yol haritamızda yakın gelecekte veri merkezi genişletme ve altyapı yenileme, bilgi güvenliği alanında inisiyatifler, veri ambarı ve raporlama platformunun yeniden yapılandırılması ve ileri analitik projeleriyle mobilite ve kurumsal iş süreçlerimizin verimliliğini artırmaya yönelik projeler var. Turkcell uzun yıllardır birlikte çalıştığımız önemli bir iş ortağımız. Geniş alan iletişim altyapımızda, mobil ses ve data iletişiminde Turkcell bizim stratejik bir çözüm ortağımız. Birincil ve ikincil sistemlerimiz Turkcell’in veri merkezlerinde barındırılıyor. Son dönemde Turkcell bulut çözümleriyle ilgili değerlendirmeler yapıyoruz.

Turkcell’in yeni teknolojileri yakından takip eden ve müşterilerine öncü çözümler sunan kimliği, bize yeni çözümler oluşturmada değer yaratıyor. Buna ilave olarak, bizi dinleyen ve anlayan, stratejilerimizi yakından izleyen ve uyumlanan, plansız gelişebilen acil istek ve ihtiyaçlarımıza hızlı ve esnek çözümler üretebilen yaklaşımı da bizi rahat ve güvende hissettiriyor.

Büyük verinin operasyonlar için önemini biliyoruz, siz bu alanda neler yapıyorsunuz? Veri analitiği noktasında çalışmalarınız var mı?

Büyük veriyi bizim için çok önemli bir fırsat olarak görüyoruz. Özellikle bizim iş kollarımızda oluşan veri ve bu veriyi hızlıca kullanabilme kabiliyeti rekabette ve maliyetleri azaltmada büyük avantajlar sağlıyor. Şu anda kurum içerisinde birçok farklı proje yürüyor. Bu projeleri analitik yolculuğumuzun öncüleri olarak değerlendiriyoruz. İş birimlerimizin bu konuda olgunluk seviyeleri iyi ve biz büyük veri ile neler yapılabileceğini anlatmadan onlar bize gelip bu proje fırsatlarını paylaşıyorlar.

Bunları genelde makine öğrenmesi, görüntü işleme ve optimizasyon teknolojileri üzerinde yoğunlaşan projeler olarak sınıflayabiliriz. Saha satış ekibimiz için rota optimizasyonunun yapay zeka teknolojileriyle iyileştirilmesi ve perakende faaliyetleri için geliştirmekte olduğumuz makine öğrenmesi temelli kampanya optimizasyonu projelerini odaklandığımız alanlarda yapılan örnek projeler olarak verebiliriz. Horizon Gıda’nın geleneksel satış kanalı plasiyerlerinin, müşteri ve iş akışlarındaki kısıtlara göre, haftalık ziyaret rotasını optimize eden bir çözüm geliştiriyoruz. Satış şirketlerinin en yüksek maliyet kalemlerinden olan envanteri ve lojistik maliyetlerini düşürmek üzerine veri analitiği ve yapay zeka algoritmaları ile desteklediğimiz uygulamaları devreye alıyoruz.

Özellikle g2meksper ve Bizim Toptan gibi satış şirketlerinde devam eden talep tahminleme ve otomatik sipariş yönetimi projeleriyle şirket karlılık hedeflerine direkt katkı sağlamayı hedefliyoruz. Bu sene içinde yürütmeyi planladığımız bir ‘Analitik Akademisi’ programımız var. Bu programda hem teknoloji birimlerinden hem de iş birimlerinden seçeceğimiz çalışanlarımıza bu teknolojiler, sağladıkları faydalar, proje metodolojileri, doğru problemleri bulabilmek başlıklarında bir dizi eğitim vermeyi planlıyoruz. Bu eğitimler akabinde de yine bu programa katılan ekiplerle doğru fırsat alanlarına odaklanarak iyi örnek projeler çıkarmayı ve yapmayı hedefliyoruz. Elbette altyapı tarafında da tüm bu süreçleri destekleyecek şekilde analitik platformumuzu güçlü çözüm sağlayıcıların çözümlerini ve açık kaynak kodlu altenatifleri de barındıracak şekilde güçlendirmek ve daha erişilebilir hale getirmek istiyoruz.

“Onlarca RPA senaryomuz aktif olarak kullanılıyor”

“Odağımızda olan yeni teknolojiler; İleri Analitik ve Yapay Zeka, Nesnelerin İnterneti, Mobil ve RPA teknolojileri… Yapay zeka alanında, bilgisayarlı görü teknolojisi kullanarak fikri mülkiyeti bize ait olan çözümler geliştirdik. Bu çözümü saha çalışanlarımız son müşteriye satış noktalarında, raf takibi süreçlerinde kullanıyor. Raflarımızın istenilen düzende olup olmadığının kontrolleri yapılıyor ve ürünlerimizin raflarda sürekliliği yönetiliyor. Pilot bölgelerde başladığımız bu çözümü geliştirerek yaygınlaştırmayı planlıyoruz. Fabrikalarımızdaysa IoT teknolojilerini kullanarak verimlilik sağlamayı amaçlıyoruz. Üretim süreçlerimizde anlık ve daha fazla noktadan bilgi akışını sağlayacak bu uygulamaların sağladığı verinin de gelecek tahminlerinde kullanılmasını hedefliyoruz. Bunun dışında onlarca RPA senaryomuz aktif olarak kullanılıyor.

‘Dijital Çalışma Ortamı’ odağımızla geliştirmiş olduğumuz kurum için mobil uygulamamız ile satın alma onayından, fatura takibine, yemekhanelerdeki sıra yoğunluğundan, masraf girişlerine kadar onlarca fonksiyonu tek bir çatı altında toplayarak tek bir noktadan erişim ve kullanım kolaylığı sağladık. Mobilite alanında ise 9 fabrikamız için planladığımız, stok, üretim, kalite ve bakım onarım süreçlerinin takibine yönelik, anlık saha takibi, doğruluk ve hızlı karar alma odağıyla, süreçlerin hem teknolojik altyapı olarak iyileştirilmesi hem daha fazla mobilize edilmesi amaçlı bir projeyi örnek gösterebiliriz. Müşteri İlişkileri Yönetimi ve Müşteri Analitikleri alanında perakende şirketlerimizden Bizim Toptan ve g2MEksper dünyanın önde gelen CRM platformlarından birini hayata geçirerek bu uygulama ile saha süreçlerini daha verimli hale getirme hed fi doğrultusunda ilerliyorlar. Bu platformun desteğiyle müşteri temsilcilerimizin merkez ekipleriyle ve kendi bölgelerindeki müşterilerle iletişimi daha hızlı ve daha sonuca odaklı olmakta, istenilen verilere daha hızlı ulaşılarak pazarda rekabet gücümüz artırılmaktadır.”

İlgili Haberler