Röportajlar“Kurumların iş süreçlerini dijitalleştireceğiz”

Turkcell Dijital Servisler üzerinden farklı katmanlarda onlarca hizmeti hem bireylere hem de kurumsal müşterilere iletiyor.
13 Aralık 2019233

Turkcell Dijital Servisler ve Çözümlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ataç Tansuğ ile kurumların dijital servislerden nasıl fayda sağlayabileceğini ve Turkcell’in gelecek planlarını konuştuk.

Turkcell Dijital Servislerin çıkış amacı ve hedefi nedir?

Tüm dünyada büyük operatörlerin yaşadığı bir sıkıntı var. Operatörlerin iletişim faaliyetlerinden elde ettiği gelirler düşerken, OTT şirketleri bu iletişim altyapısını kullanarak çok ciddi büyüme elde ettiler. Dijital servislerin giderek büyümesi son 10 yılda yaşadığımız en büyük dönüşüm oldu. Biz Turkcell olarak 35 milyon civarında müşterimize iletişim hizmeti götürüyoruz. Ancak pazar payınızı büyütmeniz için artık yalnızca müşteri sayısı değil, verdiğiniz katma değerli servisleri kullanmanız gerekiyor. Biz Turkcell dijital servisler olarak bu amaçla yola çıktık. Biz bu servisleri geliştirirken hem istihdam sağlıyoruz hem de ülkeye ciddi bir teknoloji birikimi kazandırıyoruz. Aynı zamanda bu servislerden elde edilen tüm gelirler vergilendirilmiş oluyor. Dolayısıyla dijital vergiler konuşulmaya başlamadan önce de biz kendi servislerimizden doğan vergileri veriyorduk.

Oluşturduğunuz bu altyapıyı müzikten televizyona, dergiden mesajlaşmaya kadar oldukça çeşitli. Bunu yapan benzer operatör var mı?

Şu ana kadar bu kapsamda servis veren bir operatör olmadı. Ancak biz kendi geliştirdiğimiz bu servisleri aynı zamanda başka operatörlerin hizmetine de sunduk. Böylece dünyanın farklı bölgelerindeki operatörler, kendi pazarlarında benzer hizmetleri Turkcell teknolojileri sayesinde kolayca müşterilerine sunabiliyorlar. Üstelik her operatör bu teknolojileri kullanarak kendi pazarındaki dijital verinin yine o ülkede kalmasını sağlamış oluyor.

Bu teknoloji yalnızca operatörlere mi açık? Özel şirketler veya kamu kurumları bu altyapıdan faydalanabiliyorlar mı?

Bizim teknolojilerimiz hem bulut tabanlı olarak Turkcell altyapısında hem de on-premise olarak şirketlerin kendi veri merkezleri içerisinde çalışabilecek şekilde konumlanabiliyor. Üstelik bunları yaparken dilerseniz yine buluttaki büyük payda ile iletişime de geçebiliyorsunuz. Örnek vermek gerekirse, bir kurum kendi iç iletişimi için BiP servisini bizden özel olarak talep edebilir. Bu hizmeti kendi şirketi içerisinde başka bir isimle bile kullanabilir. Ancak dilerse halen tüm kullanıcıların aynı zamanda BiP kullanıcıları ile iletişime geçmesini, ya da başka bir kurumsal şirket çalışanları ile mesajlaşabilmesini talep edebilir. Biz bu hizmeti şu anda Türkiye’de birçok kamu kurumu ve özel sektör şirketi ile görüşüyoruz ve uygulama aşamasına geçtik.

BiP Servisi kurumlara başka ne gibi fayda sağlıyor?

BiP şu anda Türkiye’nin en çok indirilen yerli uygulaması oldu. 38 milyondan fazla indirildi ve 192 ülkede kullanıcısı var. Günlük 450 milyon mesaj gönderimi gerçekleşiyor. Bu kadar büyük bir platformun elbette kurumlar açısından da önemli faydalar yaratması oldukça doğal. Kurumlar BiP üzerinden kendi kanallarını kurarak Turkcell’in milyonlarca müşterisine farklı hizmetlerini ve servislerini kolayca ulaştırabilirler. Birçok şirket müşterisine veya kullanıcılarına bilgi vermek, hizmetlerinden yararlandırmak ya da başvurularına kabul ettirmek için BiP üzerinden özel kanallar açıyor. Bir başka önemli özellik, BiP sayesinde HD kalitesinde çoklu video konferanslar gerçekleştirebilirsiniz. Bu sayede uzaktaki çalışanlar bir video konferans altyapısına ihtiyaç duymadan telefonları ile rahatlıkla toplantılar gerçekleştirebiliyorlar. Önümüzdeki dönemde BiP uygulamasını aslında kurumsal bir iletişim platformuna döndürmeyi hedefliyoruz. BiP üzerinden whiteboard ya da ekran paylaşımı gibi servisleri çalıştırıp, doküman paylaşımı yapabilmeyi hedefliyoruz. 2020 yılında bu çalışmalarımız devam edecek.

Bu sene teknoloji zirvesinde yapılan duyuruda, Turkcell’in yakında e-posta hizmeti vereceğini biliyoruz. Orada ne durumdasınız?

Yerel E-posta hizmetinin Türkiye için çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Çünkü milli verinin büyük bir kısmı e-posta hizmeti üzerinden yurt dışına taşınmış oluyor. Bizim e-posta hizmetinde 3 farklı çözümümüz olacak. Birincisi, bireyler kendi isimleri ile alabilecekleri bir e-posta servisine kavuşacaklar. İkincisi bu sistemin aynı şekilde bir kurumsal versiyonu olacak. Kurumlar kendi domain isimleri ile Turkcell’in sunduğu e-posta altyapısından yararlanabilecekler. Diğer önemli bir çözümümüz ise artık e-posta hizmetlerini bulut üzerinden kullanabildiğiniz gibi, Turkcell tarafından geliştirilmiş olan bir e-posta yazılımı da kullanabileceksiniz. Bunu yalnızca bizim e-posta hizmetimiz için değil, farklı yerlerden almış olduğunuz e-posta hesaplarını ortak bir noktada buluşturmak için de kullanabileceksiniz.

Dijital servislerde geçtiğimiz dönemde kurumlara yönelik alternatif çözümler de geliştirmeye başladınız. Bunlardan biri de hesApplı uygulaması. Yeni çözümler kurumlara tam olarak ne gibi avantajlar sağlıyor?

Günümüz piyasalardaki rakamları artık tamamen ölçek ekonomisi belirliyor. Dolayısıyla işletmelerin bir araya gelerek satın alma gücü oluşturması önemli avantaj sağlayabiliyor. Örneğin biz Turkcell olarak bir akaryakıt şirketi ile anlaşma sağladığımızda, araç parkının büyüklüğü sayesinde indirim alabiliyoruz. Ancak küçük ölçekteki işletmelerin bu faydalardan yararlanması maalesef mümkün olamıyor. Biz ölçek ekonomosini tüm şirketlerin kullanabileceği ve farklı fırsatlardan yararlanabileceği bir platform oluşturmaya karar verdik. HesApplı uygulaması bu şekilde ortaya çıktı. İlk önce Petrol Ofisi ile anlaşma sağladık. Burada işletmeler sahip oldukları araç sayısına göre farklı indirimlerden yararlanarak yakıt ihtiyaçlarını daha tasarruflu olarak giderebiliyorlar. Bu aynı zamanda bir masraf yönetim platformu. Şirketler bu güne kadar birçok masraflarının hesaplanması, yönetilmesi ve çalışanlara geri ödenmesi için kağıt ortamında karmaşık süreçler oluşturuyor ya da daha fazla kişi çalıştırıyor. HesApplı uygulaması sayesinde şirket harcamalarını çok daha kolay bir şekilde yönetmek ve kağıt işlerinden kurtulmak mümkün. Tüm masraf süreçlerini dijitale taşıyarak zamanda da tasarruf etmiş oluyorsunuz.

Bu durumda HesApplı uygulaması yalnızca yakıt alım işlemleri ile sınırlı olmayacak diyebilir miyiz?

Elbete kalmayacak. HesApplı uygulaması sayesinde şirketler yemek masraflarından, otomobillerin lastik değişimi ya da yıkama hizmetlerine kadar birçok süreçte hem tasarruf sağlayacaklar hem de kağıtta yürütülen süreçleri dijitalleştirecekler. Şirketlerin en büyük masraf kalemlerine odaklanıp, içeriği zenginleştireceğiz. Bu sene akaryakıt ile başladık ancak önümüzdeki sene daha birçok işletme ile anlaşmalar yapıp HesApplı’nın içeriğini zenginleştireceğiz. Dolayısıyla HesApplı şirketlerin tüm kurumsal alımlarını dijitalleştiren en önemli platform olacak.

TV + ile Türkiye’nin en büyük dijital yayın platform oldunuz. Önümüzdeki sene orada yeni bir gelişme var mı?

Biz TV +’ı 2014 yılında tanıttık ve bu sene beşinci yılımızı kutluyoruz. Biz kurulduğumuzda öncelikle Fiber müşterilerimize odaklandık. Çünkü video yayıncılığında belirli bir kaliteyi ancak fiber hatlar üzerinden sağlayabiliyorsunuz. Şimdi ise OTT olarak web ve mobil üzerinden de TV + hizmetini alabiliyorsunuz. OTT tarafında geldiğimiz noktada 4 milyona yakın kullanıcı ile Türkiye’nin en büyük oyuncusuyuz. IP TV tarafında ise 700 bine yakın müşterimiz var. Yeni dönemde bu müşteri portföyümüzü güçlendirmek için artık büyük ekranların içerisine bir uygulama olarak girmeyi hedefliyoruz. Birçok akıllı televizyonda bulabileceğiniz uygulamalarımız ile OTT tarafında daha da büyük bir oyuncu olacağız. Eğer kullacının akıllı televizyonu yoksa, TV + çalıştırabileceği bir akıllı kutu üzerinden de servislerimize ulaşabilecek. Bu sayede dilerse evinde, dilerse yazlığında rahatlıkla kaliteli içeriklere, kaliteli bir arabirim üzerinden ulaşabilecek.

İçerik tarafında yenilikler olacak mı?

Biz önümüzdeki sene bize özel içeriklere de daha fazla odaklanacağız. Hem dizi hem de belgesel tarafında çalışmalar yapacağız. Başka platformlarda olmayan, bize özel içerikleri hazırlamak için çalışmalar yapıyoruz. Bunun için hem içerik üreticileri ile anlaşıp bize özel içerikler ürettirmek hem de kendi içeriğimizi üretmek istiyoruz. Biliyorsunuz bu tarz özel içerikler hem sizin itibarınızı yükseltiyor hem de yurt dışı satış hakları ile gelir modeli yaratmanızı sağlıyor. Önümüzdeki seneden itibaren bu içeriklere odaklanmak istiyoruz.

Dergilik yine önemli bir platform. İŞTE Teknoloji de Turkcell Dergilik üzerinde inanılmaz indirme rakamlarına ulaşıyor. Bu platformda değişiklikler olacak mı?

Dergilik de bizim en önemli uygulamalarımızdan bir tanesi. Hem kullanıcı kitlesi hem de sahip olduğumuz yayınlar açısından çok önemli bir platform. Ancak şu anda hem dergi hem de gazetelerin yalnızca PDF olarak yayınlanması sebebiyle okuma deneyimini çok artıramadığını düşünüyoruz. Bu yüzden Dergilik platformunda ağırlıklı olarak okuma deneyimine odaklandık. Önümüzdeki dönemde makalalerin odakta olduğu, web tabanlı deneyime yakın olan bir başka modele geçeceğiz. Bu sebeple makaleleri daha da zenginleştirip, okurlarımızın Dergilik platformundan daha fazla fayda sağlamasını istiyoruz. Turkcell olarak geliştirdiğimiz farklı servislerimiz var. Örneğin sesli asistan gibi. Bu servisler aynı zamanda size Dergilik üzerinden makaleleri okuyabilecekler. Ayrıca siz bir favori makale başlıkları listesi oluşturabileceksiniz. Mesela yalnızca spor ile ilgili makaleleri art arda okunmasını isteyebileceksiniz. Yani Dergilik platformunu sadece okumanın ötesine götürüp, ses deneyimi ile birleştirmeyi hedefliyoruz.

Ses asistanı başka ne gibi faydalar sağlayacak?

Ses asistanı üzerinden çalışmalarımız devam ediyor. Yakında o da hayatımıza girecek ve hem Android hem de iOS platformlarında çalışacak. Ayrıca bir donanımsal ürün ile evlerimizde de yerini almış olacak. Ses asistanımız tüm diğer servislerimiz ile entegre çalışacak. Örneğin TV + ya da fizy servisleri de ses asistanı üzerinden kontrol edilebilir olacak. Bu sayede herhangi bir kanalı açmak, televizyonun sesini açıp kapatmak ya da bir müzik listesini çalmak istediğinizde rahatlıkla sesli asistanı kullanabileceksiniz. Sesli asistanımız aynı zamanda akıllı ev sistemleri de ile entegre olacak.

İlgili Haberler