MakalelerYapay zekayı yeterince anlıyor muyuz?

Birçok şirket yeni gelişen yapay zeka teknolojisini işletmelerinde kullanmakta oldukça hevesli fakat yalnızca birkaç tanesi bunun nasıl yapılacağını biliyor. Bu durum şirketlerin akıllarına şu soruyu getiriyor: Yapay zekayı işletmelerimizin çıkarları için nasıl kullanabiliriz?
16 Eylül 201925

Son zamanlarda yayınlanan PwC araştırmasının sonuçlarına göre 1000 şirket yöneticisinden 200’ü 2019 yılı içerisinde şirketlerinde yapay zekayı kullanmayı planlıyor. Bunun yanı sıra yine aynı sene içinde yapılan Harvey Nash/ KPMG CIO araştırmasına göre yapay zeka ve otomasyonun yönetim kurullarının öncelik listesinde bulunma oranı geçen senelere göre yüzde 17 oranında arttı. Bu sonuçlar şunu gösteriyor ki iş dünyası bütün dikkatini yapay zeka teknolojilerine vermiş durumda ve yeni teknolojinin getirilerini elde etmek için elinden geleni yapmaya hazır.

Yine Harvey Nash/ KPMG CIO araştırmasının ortaya koyduğu sonuçlara göre IT liderlerinin üçte birinden fazlası önümüzdeki 5 yıl içerisinde işgücünün yüzde 20 veya daha fazla orandaki kısmının otomatikleştirilebileceğini düşünüyor. Bütün bu bilgilerin ışığında yapay zeka ve otomasyon teknolojilerinin gelişimi iki güçlü uyaran ile büyüyen ve yönlendirilen küresel bir süreç ortaya çıkıyor: korku ve hırs.

Korku

Blockbuster, Borders, Woolworth’S ve Kodak gibi şirketlerin yeni dijital modeller karşısında yenik düşmeye başlamış olması, diğer taraftan ise Microsoft ve Google gibi teknoloji endüstrisi lideri konumundaki şirketlerin yapay zekaya yaptığı büyük yatırımlar iş adamlarını korkutucu bir soruya çıkartıyor. Şirketler yeni teknolojik gelişmelerin kazanan tarafında mı kaybeden tarafında mı olacak?

Microsoft’un yapay zeka teknolojilerine odaklı bir şirket olan OpenAI ile yaptığı 1 milyar dolarlık ortaklık, işadamlarını kendi şirketlerinin teknolojik gelişmelerin kazanan tarafında yer alması için yapay zekaya yatırım yapmaya itiyor. Şirketler geride kalmak yerine yeni oluşmuş rekabet alanında yatırımlar yaparak ilerleme kat etmeye çalışıyor.

Hırs

Birçok işletme, teknolojik inovasyon alanına liderlik etmek ve yeniliğe önayak olmak hırsıyla yanıp tutuşuyor fakat çok azı yapay zeka gibi teknolojilerin işletmeler için nasıl çalışabileceği hakkında fikir sahibi. Her yeni teknoloji ile yaşanan ve zamanla aşılabilen bir problem olduğu için bu konuda endişe etmeye gerek bulunmuyor.

Geçtiğimiz yıllar büyük teknolojik gelişmeler konusunda oldukça verimliydi. İlk olarak hayatımıza kripto paralar dahil oldu. Hemen ardından bütün sektörleri alt üst eden Blockchain teknolojisi ortaya çıktı. Şirketlerin bu büyük teknolojilere uyum sağlaması kolay bir süreç olmadı fakat şimdilerde Blockchain ve kripto paraların kilit sektörler içerisinde kullanım alanı bulma fırsatı yakaladığını görüyoruz.

Yapay zeka dünyasına hoş geldiniz

Yapay zeka, veri işleme ve analitik yetenekleri ile bir insanın yapamadığı işleri yapabilme yetisi sayesinde iş dünyasının gözünde çok önem arz eden bir noktaya geldi. Bu durum yazılım geliştirme için çok büyük bir ilerleme fakat şirketlerin görmesi gereken nokta, bu gelişmelerin işler için güzel stratejilere gebe olduğu.

Yapay zeka dünyasına nasıl girebiliriz?

Yapay zekayı benimsemek isteyen şirketlerin karşısına çıkan en büyük soru şu: Yapay zekanın otomatik programlama özelliğini müşterilerimize, çalışanlarımıza ve kendi şirketimize daha iyi hizmet vermek için ne şekilde kullanmalıyız?

Adım 1: Müşteriler

Müşteri odaklılık, her teknolojik yenilik ile birlikte gözden geçirilmesi gereken önemli bir konudur. Her teknolojik yeniliğin ardından şu soruyu sormalıyız: Bu teknoloji müşterilerime daha iyi hizmet etme konusunda bana nasıl yardımcı olacak? Eğer Blockbuster ve Borders gibi şirketler çok geç olmadan bu sorulara cevap arayıp internetin müşteri hizmeti açısından ne kadar etkili olabileceğine odaklansaydı ayakta kalmak için bir şansları olabilirdi.

Öncelikle işletmeler yapay zekayı işlerinde kullanmaya başlamadan önce kendi iş modelleri ve müşteri kitlelerine bakarak nasıl bir yol izlemeleri gerektiğine karar vermeli. Örneğin yapay zeka sohbet botları müşteri hizmetlerinin yavaş olduğu bir işletme için çok büyük faydalar sağlayabilir. Bir başka örnek verecek olursak tıp endüstrisi içerisinde yapay zeka tabanlı uzaktan izleme teknolojileri ve tıbbi cihazlar hasta desteği ve bakımı konularında endüstri için bambaşka bir dünya yaratabilir.

Adım 2: Veri tabanlı fırsatlara odaklanın

Veriler yeni teknolojiler sayesinde herhangi bir insanın değerlendirebileceğinden ve analiz
edebileceğinden çok daha hızlı bir şekilde toplanıyor. Toplanan veriler makine öğrenme teknolojisi ile davranış tahmini ve öneri sunma gibi konularda algoritmalar oluşturup içerik akışı hizmetleri ve çevrimiçi reklamlar için kullanılıyor.

Müşteri verilerinin toplanıp işlenmesi, şirketlerin müşterileri ile kişiselleştirilmiş iletişim kurmasına yardımcı olarak hizmet kalitesini büyük bir oranda arttırır. Yapay zekanın büyük veri kümelerini oldukça hızlı bir şekilde toplama ve analiz etme yeteneği sayesinde şirketler potansiyel sorunları, pazar fırsatlarını ve müşteri ihtiyaçlarını tahmin edip stratejiler geliştirebilir.

Adım 3: İş kaybı yerine ihtiyaç duyulan yeteneklere odaklanın

Yapay zeka ve otomasyon alanındaki gelişmeler oluşabilecek iş kayıpları konusunu gündeme getirmeye başladı. Örneğin Ocak ayında Brookings Enstitüsü ABD istihdamının yaklaşık yüzde 25’inin önümüzdeki yıllarda otomasyona maruz kalacağını(yüzde 70 veya daha fazlası makineler tarafından yapılıyor olması) belirten bir rapor yayınladı.

İş kaybı her teknolojik gelişme ile birlikte gündeme gelen bir konu. Örneğin bankalar ATM
teknolojisini uygulamaya başladığı sıralarda memurların işlerini kaybedeceği korkusu yaygınlık kazanmıştı. Fakat bu durum yaşanmadı zira bankalar tarafından farklı alanlarda istihdam yaratılarak problem dengelendi.

Amazon bahsettiğimiz iş kaybı problemini aşmak için 700 milyon dolarlık taahhütte bulundu ve diğer şirketler de aynı stratejiyi izliyor.

Bu problemleri yaşamamak için tüm işletmeler personellerinin becerilerini dikkatlice analiz edip, yapay zekanın daha büyük roller oynayacağı günlerde onları nerede kullanmaları gerektiğini düşünmelidir. Yapay zeka yeni ve teknoloji merkezli beceriler gerektirecek yeni iş türleri yaratacak. Şimdiden yapay zekaya hazır bir işgücü oluşturmak, yarın yapay zeka alanında başarılı olmanın en önemli faktörlerinden bir tanesi.

Yeni teknolojilerin ortaya çıkış dönemlerinde hayatta kalabilmek için stratejileri doğru oluşturup en önemli sorulara odaklanmak gerekir: Yapay zeka müşterilerinize ve onların arzularına ulaşmada size yardımcı olabilir mi? Eğer bu soruya cevabınız evet ise odaklanmanız gereken yeri buldunuz demektir.

İlgili Haberler