IBM, koronavirüs araştırmaları için iki yapay zeka destekli araç geliştirdi

Hizmetler, IBM araştırma başkanı Dario Gil tarafından bir blog gönderisinde duyuruldu. Hizmetlerden ilki, araştırmacıların COVID-19 terapötik adaylarını veya gelecekteki tedavilerin temelini oluşturma potansiyeline sahip molekülleri incelemelerini sağlayan bulut tabanlı bir moleküler araştırmacıdır.

IBM, koronavirüs araştırmaları için iki yapay zeka destekli araç geliştirdi

IBM aracı, AI kullanarak keşfettiği 3.000 potansiyel terapötik aday grubuyla başlattı. Moleküler kaşif, araştırmacıların terapötik adayları ilgi alanlarına göre filtrelemek, benzer molekülleri bulmak ve fiziksel yapılarını görselleştirmek için kullanabileceği bir grafik arayüz sağlar. Ayrıca daha fazla analiz için verileri araçtan diğer uygulamalara aktarabilir.

Gil blog yazısında “COVID-19 için yeni tedavileri belirleme çabalarını kolaylaştırmak için IBM İşlevsel Genomik Platformu’nu pandemi süresince ücretsiz olarak kullanıma sunuyoruz. Viral ve bakteriyel genomlardaki moleküler özellikleri keşfetmek için tasarlanan bu bulut tabanlı depo ve araştırma aracı, sıralı viral ve bakteriyel organizmalardan gelen genleri, proteinleri ve diğer moleküler hedefleri, bağlantılar sayesinde tek bir yerde içeriyor.” şeklinde yazdı.

IBM’in sunduğu diğer hizmet olan Deep Search, araştırmacıların koronavirüs hakkında yayınlanan çok sayıda akademik makalede yararlı veriler bulmak için kullanabileceği bir arama motoru. Araç, “herhangi bir büyüklükteki farklı veri kaynağında olduğu gibi bu verileri, verimli bilimsel bilgiler sağlayacak şekilde toplamak ve analiz etmek zor” gerçeğini ele almayı amaçlıyor.

Deep Search, IBM’in binlerce bilimsel makale üzerinde eğitildiğini söylediği bir AI modeli tarafından desteklenmektedir. Hizmet, araştırmacıların geçen ay Microsoft tarafından ortak oluşturulan CORD-19 veri kümesinin yanısıra Clinicaltrials.gov, DrugBank ve GenBank bilimsel veritabanlarından elde edilen 13.000’den fazla çalışmada veri aramasını sağlıyor.

IBM’in iki hafta önce başlatılmasına yardımcı olduğu  COVID-19 Yüksek Performanslı Bilgi İşlem Konsorsiyumu, süper bilgisayarları koronavirüsü inceleyen araştırmacılar için kullanılabilir hale getirecek teknoloji firmaları, üniversiteler ve devlet kurumlarını içeriyor. Katılımcı kuruluşlar şimdiye kadar 16 sistemden 330 petaflop hesaplama kapasitesine sahip oldu.