HaberlerOtonom araç pazarı hızla büyüyor

2023 yılına kadar 740 bin'den fazla otonom aracın küresel pazara ekleneceği öngörülüyor.
13 Ocak 202018

Bu büyüme ağırlıklı olarak Kuzey Amerika, Büyük Çin ve Batı Avrupa’dan gelecek çünkü bu bölgelerdeki ülkeler, otonom sürüş teknolojisi ile ilgili düzenlemeleri ilk sunan ülkeler haline geliyor.

Otonom araç pazarı hızla büyüyor

332.932 adetlik net ilaveler, otonom sürüş donanımı ile donatılmış araç sayısındaki yıllık artışı temsil ediyor. Otonom sürüş kapasitesine sahip araçlar için büyüme tahmini hızlı olmakla birlikte, eşdeğer tüketici otonom araç satışlarına kıyasla net otonom ticari araç eklemeleri olarak düşük kalıyor.

Tüketici segmentinde insan gözetimi olmadan otonom sürüşe olanak tanıyan donanıma sahip araç sayısının 2020 yılında 325.682’ye ulaşması, ticari segmentin ise 10.590 olması bekleniyor.

Gartner’a göre, otonom araç gelişiminin büyümesini engelleyen faktörlerden biri düzenleme eksikliğidir. Bugün, üretime hazır otonom araçların yasal olarak çalışmasına izin veren aktif düzenlemelere sahip hiçbir ülke yok, bu da otonom araçların geliştirilmesi ve kullanımı için önemli bir engeldir.

Otomobil üreticileri otonom operasyon sırasında aracın eylemlerinden sorumlu oldukları için şirketler, insan gözetimi olmadan yasal olarak çalışabilecek hale gelene kadar otonom araçları dağıtmayacak. Ancak otonom araçların kullanımıyla ilgili daha standartlaştırılmış düzenlemeler, üretim ve dağıtımı hızlı bir şekilde artıracaktır.

Bir diğer sınırlayıcı faktör ise sensör donanımıdır. 2026’ya kadar otonom sürüş işlevselliği sağlamak için gereken sensör maliyetinin, 2020’de olduğundan yaklaşık yüzde 25 daha düşük olması bekleniyor. Böyle bir düşüşle bile, bu sensör dizileri yine de oldukça yüksek maliyetlere sahip olacak. Bu durum da önümüzdeki on yıl boyunca, gelişmiş otonom işlevselliğin yalnızca premium araçlarda ve mobilite servis filolarına satılan araçlarda kullanılabileceği anlamına geliyor.

Gartner, bu sistemlerin, insan sürücülerden daha iyi bir büyüklük sırası olan yetenekleri göstermesi için 2025 yılına kadar süreceğini tahmin ediyor. Bu yeniliği hızlandırmak için teknoloji şirketleri, araçların farklı durumlarla nasıl başa çıkacağını anlamak için yapay zeka ile çalışan simülasyon yazılımı kullanıyor. Bu, şirketlerin fiziksel test sürüşü yoluyla haftalarca sürecek binlerce mil araç test verisi üretmesini sağlıyor.

Sektörün önündeki en büyük zorluklardan birisi de otonom araçların yol kullanımı için yeterince güvenli olup olmadığını belirlemek olacak. Kapsamlı koşullarda araçların tepkilerini yakalayan güvenlik testleri oluşturmak zor. Otonom bir aracın sürüşte insandan biraz daha iyi olması yeterli olmayacaktır. Psikolojik açıdan bakıldığında bu araçların güven duyulabilmesi için çok daha az kaza geçirmesi gerekecek.

İlgili Haberler