Google araştırmacıları kokuları tanımak için bir AI geliştirdi

Onlarca yıldır parfümcüler ve bilim insanları, bir molekülün yapısı ile kokusu arasındaki ilişkiyi tahmin etmekte zorlandılar. Bilim insanları ışığın dalga boyuna bakıp rengini belirleyebilse de kokular söz konusu olduğunda, bir moleküle bakıp kokusunu tanımlayamazlar. Google Brain Team araştırmacıları yapay zekanın bunu değiştirebileceğini umuyor. Google Brain ekibi, Arxiv’de yayınlanan bir makalede kokuları tanımak için AI’yı nasıl eğittiğini açıkladı.

Google araştırmacıları kokuları tanımak için bir AI geliştirdi

Araştırmacılar, molekülleri etiketleyen parfümcülerin tanımladığı tereyağ, tropik ve yabani ota kadar yaklaşık 5.000 molekülden oluşan bir veri kümesi oluşturdular. Ekip, AI’yı (grafik sinir ağı veya GNN) yetiştirmek için veri setinin yaklaşık üçte ikisini molekülleri sık sık aldıkları tanımlayıcılarla ilişkilendirmek için kullandı. Araştırmacılar daha sonra AI’yı test etmek için kalan kokuları da kullandılar ve test başarılı oldu. Algoritmalar, moleküllerin yapılarına göre kokularını tahmin edebildiler.

Birkaç uyarı vardır ve koku bilimini bu kadar zor yapan da onlardır. İki kişi aynı kokuyu farklı şekilde tanımlayabilir, örneğin “odunsu” veya “toprak gibi”. Bazen moleküller aynı atomlara ve bağlara sahiptir ancak ayna görüntüsü olarak düzenlenirler ve tamamen farklı kokulara sahiptirler. Bu kiral çiftlerin kokuları birleştirmeye başlandığında ise işler daha da karmaşıklaşıyor.

Yine de Google araştırmacıları AI’yı belirli molekülleri kokularla ilişkilendirmek için eğitmenin önemli bir ilk adım olduğuna inanıyor. Geliştirilen bu algoritma kimyaya, insan beslenmesi anlayışına, duyusal sinirbilim anlayışına ve sentetik kokunun nasıl üretildiğine önemli derecede etkisi olabilir.

Google bu konuda yalnız değil. Bu yılın başlarında Londra’daki Barbican Center’da düzenlenen bir AI sergisinde, bilim insanları soyu tükenmiş bir çiçek kokusunu yeniden yaratmak için makine öğrenmesini kullandılar. Rusya da yapay zekayı potansiyel olarak ölümcül gaz karışımlarını tespit etmek için kullanılıyor ve IBM, AI tarafından oluşturulan parfümleri deniyor.